Láttam a tévében az új litván fejlesztésű, mindössze 6,5 kg tömegű elektromos segédmotort, a Rubbee-t.
Az tűnt fel, hogy a fejlesztők szerint eredeti ötlet a dörzskerékhajtás alkalmazása kerékpárnál. Idézem:
"A Rubbee egyedülálló abban, ahogyan az energiát közvetlenül a bicikli gumijára viszi át. Nem használunk láncot, hajtóművet, fogaskereket vagy váltót – mondja a litván feltaláló."
Nos, ez nem igaz, hiszen a '60-as években nálunk is kapható volt a Dongó segédmotor.
Igaz, az előbbi pillanatok alatt felszerelhető, míg a Dongó benzinmotoros volt és nehezebben lehetett üzembehelyezni, de a dörzskerékhajtás általánosan ismert gépészeti megoldás, a kerékpárdinamó is így működik, tehát tévedtek a litvánok (vagy a fordító), hogy új a hajtás ötlete.
Tévedés ne essék, én is a Rubbee-t választanám, persze ha nem esne az eső, nem lenne az út vizes, mert akkor mehetnék a mosásba. Ha a Bubi ilyen lenne, talán használnám is, mert Budán a kis emelkedőkön is alig lehet feltekerni a Bubi bringával. A Margit körút alig emelkedik a Széll Kálmán tér felé, de láttam, hogy egy fiatal pár csak a nyeregből kiállva tudta hajtani ezt a szörnyet.